Jangan jadi mangsa fesyen??

Baru-baru ini aku ada baca satu buku, fesyen adalah hanya satu bahan streotaip yang berpura-pura. maksud yang ingin disampaikan penulis ialah supaya masyarakat kita menyedari bahawa sememangnya fesyen seolah-olah mengambil berat tentang kehendak kemahuan dan keperluan semasa kini. Namun begitu sebenarnya mereka sebenarnya cuba memanipulasi manusia untuk tertarik dan mengikuti setiap trend yang sengaja diwujudkan bagi melariskan sesuatu yang dikeluarkan.Di dalam buku itu dapat aku lihat yang penulis cuba memberi kesedaran supaya berhenti dari berfesyen kerana fesyen itu tidak mempunyai kebaikkan dan berfesyen itu seumpama lari dari bayang-bayang sendiri.

Sebenarnya niat penulis amatlah mulia, namun bagi aku. jika tiada fesyen dalam kehidupan bagaimanakah agaknya manusia. ingin kelihatan cantik, itu adalah naluri biasa bagi semua orang. jadi adakah salah jika kita adalah diantara individu yang terbelenggu dalam fesyen. mungkin hujah-hujah ku tidak berasas dan tidak bakal setanding dengan penulis buku itu. ini hanyalah luahan hati dan perasaan diri ku sahaja.

Fesyen, apa itu fesyen? bagi aku ianya adalah sangat umum untuk di skopkan. bagi ku, fesyen bermaksud cara pemakaian dan pembawaan mengikut keselesaan. pemakaiannya adalah satu bentuk ekspresi diri bagi menonjolkan profail yang membuatkan kita berbeza dari orang lain. mungkin secara tidak sengaja cara pembawaan dalam pemakaian kita sama dengan orang lain. namun itu tak bermakna kita meniru atau menjadi pengikut fesyen yang dibawanya. bagiku, bagi sesiapa yang tidak selesa dengan cara pembawaan dalam pemakaiannya adalah seorang pesakit mental yang kronik, kerana mereka hanya tahu meniru pesonaliti orang lain tanpa menghiraukan kesesuaian dan keselesaan yang sepatutnya menjadi faktor utama kita dalam berpakaian.

0 comments:

Post a Comment

Pages

Powered by Blogger.

Copyright © / IniNoorNazirahHani

Template by : Urang-kurai / powered by :blogger