indah ke?

        Dunia ini memang tidak seindah yang kita mahukan, kadang-kadang kita rasa kita sudah lakukan yang terbaik dalam hidup kita. Tapi adakah ianya cukup untuk kita mengecapi rasa keindahan yang kita mahukan itu. Sejauh mana kita mencuba dan apapun usaha yang kita buat. ianya tidak akan bermakna jika kita hanya mahu melakukannya dengan cara kita sendiri. Oleh disebabkan itu untuk mendapat sesuatu yang diimpikan kita harus sentiasa menjadi individu yang peka dengan kehendak dan keadaan sekeliling. 

     Memang susah untuk merealisasikannya apabila kita dilahirkan tidak mempunyai sifat yang sensitive. Tuntutan dan kemahuan diri kadangkala tidak selari dengan keperluan. Maka setiap masalah yang berkaitan akan menjadi duri dalam daging yang akhirnya apabila telah disedari, luka itu sudah pun menjadi nanah yang tidak dapat diubati jika tidak kena dengan caranya. Melihat dunia dari perspektif diri sendiri tidak cukup untuk menjadikan individu itu insan yang dihormati dan disenangi orang sekelilingnya. Namun perubahan demi perubahan yang drastic juga kadangkala tidak langsung membantu proses pemulihan yang diingini diri kita. Mencuba untuk menjadi yang terbaik bukanlah satu langkah yang bijak jika semua perubahan yang berlaku menjadikan individu tersebut seseorang yang hipokrit dan kurang identity diri. Kadangkala ukuran kemahuan dan juga keinginan yang ada. Tidak semua yang kita mahukan sebenarnya adalah sesuatu yang kita ingin-inginkan.

       Adakalanya kita sendiri sesat ditelan kemahuan yang sebenarnya tidak mampu kita kejar dan meskipun apabila kita memperolehinya kita akan merasakan ada satu sudut kosong yang akan menjadi racun yang mampu membunuh diri kita sendiri. Apabila kita buta dengan jiwa maka akal mempengaruhi minda yang sememangnya akan cuba mencipta seribu macam alasan yang akan merasionalkan kemahuan yang akhirnya merabunkan mata untuk melihat matlamat diri kita yang sebenar. Setuju dengan satu perpatah lama yang mengatakan “Yang dikejar, tak dapat, yang dikendong, keciciran”.

11 comments:

  1. btl2..pandai berkata2...walau celaka mana pun kehidupan itu,ia tetap kehidupan kan...

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. ya kehidupan yang penuh dengan pengajaran ^_^

    ReplyDelete
  4. nad mcm mne ko buat kt url ko de gmbr? ajar :P

    ReplyDelete
  5. jadi kita kena belajar dari kehidupan la...=)

    ReplyDelete
  6. jadi kita kena belajar dari kehidupan la...

    ReplyDelete
  7. jadi kita kena bljr dari kehidupan la...bgs2..

    follow blog saya k..tq

    ReplyDelete
  8. hahaha...bljr lah dri pengalaman kan...follow blog saya k...tq

    ReplyDelete
  9. jadi kita kena bljr dri kehidupan la...

    ReplyDelete

Pages

Powered by Blogger.

Copyright © / IniNoorNazirahHani

Template by : Urang-kurai / powered by :blogger