AKU DAN JOHOR 1

AKU DAN JOHOR 1

“Ayam dan Kampung?”

Kuala Lumpur,pagi
Nama aku Noor Nazirah Hani aku lahir dan menetap di Kuala Lumpur, aku berusia 8 tahun baru sahaja masuk ke darjah dua, dan aku mempunyai seorang kekasih bernama Jefry. Dia handsome tau..rambut dia perang..hihi..Tapi aku bukan nak cerita pasal dia. Sebab aku sekarang berada dalam kereta dan nak berangkat ke Johor Bahru..pindah ke Johor Bahru.. Argh..tu dia Jef..dia sedang lambai tangan kat aku..sedihnya..sempat jugaklah die carry aku tadi naik basikal baru dia yang warna kuning tu..huh sedih..”Awak jangan lupa kita tau...” itu ayat terakhir aku pada dia.

Johor,petang
“Ayah...kita kat mana ni..” aku melihat ke kiri dan ke kanan..rumput..pokok...hutan...aduh..ayah dah panggil aku...”ye ayah! Nana nak datang la ni” aku menuju ke sebuah rumah banglo setingkat..dihadapan rumah itu kelihatan banyak pokok bunga yang berbau wangi sekali..ada nenek keluar dari rumah tu dan datang ke arah kami..”comelnye siapa nama awak ni?” ayah mencelah “Nana, salam nenek?” aku hanya patuh mengikut arahan ayah..namun selepas itu pandangan aku lari kearah luar rumah..bunyi itu...”argh? aaaa...aayah!!! ayam” aku mengejar ayam itu bagai nak gila..fuyo ayam hidup beb....tapi kerana laju ayam itu berlari tidak sempat aku menangkapnya...pergh melepas..ayah hanya memandang keluar dan menjegil mata pada aku tanda..balik la tak faham-faham lagi..haha...dengan muka selamba aku balik..Abang Epul pula sedang leka mengunyah kuih yang dihidangkan..”makanlah epok-epok tu..sementara panas” kata nenek tadi..ayah menghulurkan satu “epok-epok?”..aku pun menguyah..eh ni karipap la tapi epok-epok tu ape? Keropok kot.....

Johor, petang
Ayah dan kawan-kawannya sedang memunggah barang masuk kedalam rumah sewa. Manakala aku hanya melihat dari jauh..aku termenung melihat jalan raya besar yang tidak jauh dari rumahku..kat mana aku ni.. aku bermonolog dalam hati...”nana tengok ni” aku melarikan pandangan kepada abang epul..”tengok ni” abang epul memegang anak ayam kampung..comel gila....huh!!! “Epul lari.......” ada seekor ayam terbang ke badan abang aku...”epul dia nak anak dia bodo”...itulah terakhir kalinya kami berdua menangkap anak ayam..haha..habis abang epul gelabah dan terus lari masuk ke rumah...sejak kejadian tu terus serik kami berdua dengan ayam..

Johor,malam
“Jom kita pergi pasar malam..” kata ayah..dipasar malam macam biasa kami membeli makanan..tiba-tiba aku ternampak reban berisi anak ayam yang berwarna warni...aku dan abang epul duduk sahaja depan reban tu sambil memerhatikan anak ayam ada warna pink..biru..hijau...ish..tak boleh tahan..mata aku liar mencari mama..argh itu dia..”mak!!” mama datang kearah aku..”mak nana nak ayam ni...”...”epul pon same” abang aku mencelah....dengan gembiranya kami berdua pulang dengan binatang peliharaan baru..aku punya warna pink..epul punya warna biru...

Johor,pagi
“mak Nana dengan Abang Epul keluar kejap tau” aku dan abangku keluar menaiki basikal masing-masing..”eh epul kejap....” abang aku memberhentikan basikalnya..”jap ayam kita macam mana? Kita bawak sekali nak?”...abang naik marah..”hah yelah cepat sikit!”....lalala...aku dengan bangganya membawa ayamku menaiki basikal...aku letakkan ayamku didalam bakul bersama dengan ayam epul..sebab dia punya basikal tak ada bakul hukhukhuk...habis satu kampung kami round..tiba-tiba kami berhenti didepan pondok telefon..abang epul ni awek..awek..awek..aku bermonolog sendiri...sambil menunggu abang ku.. aku bermain dengan ayamku..tiba-tiba datang seorang mak cik..”kamu ni anak siapa?” dengan selamba aku menjawab ”anak kaseh” ...mak cik itu membuat muka peliknya...”baru pindah ke?” Tanya mak cik itu..”aah cik” aku memandang sahaja mak cik itu..”oh patutlah.....” mak cik itu beredar..patutlah apa? Aku bermonolog dalam hati.....

Kuala Lumpur,petang
Aku sedang menaip, ketika ini aku sudah pun berusia 20 tahun...barulah aku faham kenapa mak cik tu cakap ”patutlah”....hahaha...memang patutlah mak cik tu pelik...aku bawak ayam jalan-jalan naik basikal siap letak atas bahu lagi...haha...sape tak pelik.mesti mak cik tu cakap..”terejal ape budak ni bawak ayam pegi jalan-jalan kat kampong ni..tak pernah jumpa ayam ape”...aku ketawa dan tersenyum sendiri...

0 comments:

Post a Comment

Pages

Powered by Blogger.

Copyright © / IniNoorNazirahHani

Template by : Urang-kurai / powered by :blogger