AKU DAN JOHOR 2

Hari pertama disekolah?

Bilik Pengetua
“semua kelas dah penuh ni..Cuma ada satu kelas lagi...kelas Dahlia” kata pengetua. “ kata pengetua..”tak apa..asalkan dia sekolah disini kelas apa pun saya tak kesah..”nanti saya pangil cikgu kelas dia”...aku hanya memandang sekitar bilik pengetua..”Assalamualaikum..” seorang cikgu perempuan masuk ke dalam bilik pengetua...”salam cikgu tu” kata mama...aku hanya menurut..di dalam hati takut...kecut perut alahai ingatkan dah tak payah sekolah dah haha bisik hati aku..

Koridor sekolah
Aku membuntuti cikgu kelas ku itu...sempat jugalah aku meninjau-nijau sekitar sekolah..menarik..ada banyak kolam ikan dalam sekolah ni besar pulak tu....huhu...macam-macam ada....aku dah memasang angan-angan bermain disekitar kawasan itu....sekali lagi perutku kecut...adush..macam mana ni..dah la tak ada kawan...huhu....

Bilik Darjah 2 Dahlia
“Bangun semua”....”Assalamuaalaikum dan Selamat Pagi Cikgu”..kata seorang budak lelaki yang agak berisi memberi arahan..tak silap Alif namanya ”waalaikumsalam, murid-murid ini ada murid baru pindah ke sekolah ini dia akan masuk ke kelas ini...ya”....aku hanya memandang sekitar kelas....muka..demi muka....hati aku seperti mahu menangis..segalanya sungguh asing....”awak duduk disana ya?” cikgu menunjukkan meja dibelakang kelas..meja itu dicantum enam...aku menganguk dan terus pergi..aku berjalan sambil menundukkan kepala..takut mahu melihat mereka...huhu..tiba-tiba datang seorang budak botak menghampiri aku.."pengorek ade pengorek?"..dush! kepala aku disekelnya dengan ibu telunjuknya yang dibukukan...”nah kau...”...argh aku merasa sangat pelik...kenapa mamat ni gila ke? Tanganku hanya mengosok-gosok kepala sambil hanya memandang dibawah meja..budak botak itu mengambil pengasah pensil dari budak disebelah ku...owh..pengasah rupanya...manalah aku tau pengorek tu apa..dalam hati aku berbisik..kalaulah aku tidak pindah ke sini...siapa budak lelaki itu? Huh aku masih ingat lagi namanya SYAFIQ..nama yang susah untuk aku lupakan..

Kantin Sekolah
Hari itu aku tidak ada selera nak makan...umpama dalam mimpi ngeri aku cuma membeli air coke secawan dari mesin dan berjalan keseorangan..melihat budak-budak bermain tiang..tenteng..zero point...dan macam-macam permainan yang tidak pernah aku lihat sebelum ini...di dalam hati aku Cuma rindukan roller blade ku...huargh...bayangkan persekitaran disini tidak membolehkan aku bermain roller blade aku...tiada lagi skill-skill yang boleh di improve...semuanya tinggal kenangan..Tiba-tiba seorang budak perempuan melambai-lambai kearah ku...Farhana? “Nana..sini..pergi kat tiang tu...” sejak itu aku hidup aku berubah..sejak Farhana ada aku tak sabar-sabar lagi ingin pergi ke sekolah...terima kasih Farhana..walaupun kita dah lama tak berhubung dan aku dah tak dapat lagi menjejaki kau..tapi nama Farhana Binti Supardi tak akan luput dalam fikiran aku...jauh dari sudut hati ini sentiasa merindui kehadiran kawan sejati seperti kau

3 comments:

  1. woa banyak sungguh kenangan di zaman persekolahan...

    ReplyDelete
  2. pengorek dan pengasah..kenangan ''aku''sama juga seperti aku..aku juga keliru dgn 2 nama itu tika mula terdengar perkataan itu kala berpindah ke pahang lama dulu...

    ReplyDelete
  3. haha..memang compius bila dok kat cni bahase die len...dok cni lak bahase die len..jadi bodo skejap kan..hihihi..tp pgalaman mgajar kita byk pelajaran slps itu..

    ReplyDelete

Pages

Powered by Blogger.

Copyright © / IniNoorNazirahHani

Template by : Urang-kurai / powered by :blogger