Teksi Oh Teksi

Ada satu pagi ni..aku terlambat untuk ke tempat kerja "Astro" jam pula dah menunujukkan pukul 8.45pagi. Maka, bererti, bas yang disediakan sudah terlepas. Aku hanya akur dan mengambil keputusan untuk mengambil teksi untuk ke sana.

Maklumlah, pagi-pagi mata pula asyik mengantuk. aku dengan bersahaja merehatkan diri sambil menutupkan mata seketika didalam teksi yang aku naiki. Namun sebelum itu aku sempat memanjangkan leher melihat ke arah meter box yang menunjukkan kadar pergerakkan yang normal sahaja. setelah terlelap beberapa ketika. aku pun bukak la mata luas-luas terkejut melihat meter box yang laju sekali pergerakkan nombornya.

RM4.70......Selepas enam saat RM4.80....Baru je toleh keluar tak sampai 7saat..RM4.90...
wah...ini sangat menarik. perjalanan masih panjang..tapi harga teksi semakin naik dengan laju sahaja. aku membuat muka selamba sekali. Aku memanjangkan leher sekali lagi membaca sticker yang ditampal dihadapan dashboardnya...ape?? setiap 21saat naik 10sen...hatiku semakinlah bertambah berangin.

Mata aku dengan slumber melihat meter kelajuan kereta pakcik teksi ni..huh? 40 kilometer persaat....hanya Allah sahaja yang tahu bertapa marah aku pada ketika itu. sudahlah jalan luas senyap sunyi pakcik ni boleh bawa kereta seperti bercinta ditaman bunga. Mataku melihat lagi, memandang atas..bawah..atas bawah..hish..sah pakcik ni melayu..dalam hati aku sangat kesal.. mengapakah perlu dibuat begini..menipu bangsa sendiri...

teksi kini tiba diperkarangan Astro, Aku hanya diam semasa ingin membayar bil teksi itu.. dengan selamba pakcik itu bersuara RM7.90 cik? Aku hanya mengeluarkan note 10 dari dompetku..aku keluar dengan rasa sangat kesal..sempatlah jugak aku hempas pintu teksi pakcik tu...

bukan nak bersikap kurang ajar..tetapi puas kita orang melayu menaikkan kaum kita..membersihkan nama kaum kita..tapi segelintir orang melayu seperti inilah yang ,mencacatkan nama MELAYU..
Ibarat kata pepatah melayu :
"kerana nila setitik rosak susu sebelanga"

0 comments:

Post a Comment

Pages

Powered by Blogger.

Copyright © / IniNoorNazirahHani

Template by : Urang-kurai / powered by :blogger