AKU DAN JOHOR 3

Hantu dan Aku?

Rumah Farhana
aku sedang leka bermain buaian didepan rumah Farhana..buaian ni tinggi..layan je bila angin menghembus...dush..dush...aku lihat farhana keluar dari rumahnya sambil memandang aku dengan senyumannya.."awak best la rumah awak ade buaian macam ni..." selepas itu aku memerlahankan buaianku dan berhenti..aku mengatur langkah kearah Farhana "ayah kita dah nak robohkan buaian tu" kata Farhana..aku membuka mata besar-besar tanda terkejut..lalu mengoyangkan kepala kepadanya tanda kenapa "sebab ada hantu selalu main kat buaian tu" kata Farhana.."hantu?? hantu apa?" kata aku..."hantu tak ada kepala" kata Farhana,terkejut juga aku mendengar katanya begitu..tapi aku susah untuk percaya..ade lagi ke hantu zaman macam ni? aku menjadi hairan.."awak kita balik dulu..nanti kita datang lagi" aku meminta diri untuk pulang..tiba-tiba aku jadi seram sejuk..

Depan Rumah tengah hari,
Aku termenung sambil melihat pajero ayah memasuki ruang rumah..ayah membawa pulang Syukri sepupuku dari kuala Lumpur..tidak pernah duduk kampung katanya..."oi..syukri dah sampai pol" aku menjerit pada abang epul ku yang sibuk didalam rumah..

Depan Rumah petang,
"ish ko ni jangan bising-bising" kata aku pada syukri..aku sedang terbaring atas rumput sambil menyelak-nyelak rumput didepan rumah.."ish mana ni??" kate syukri.."ha...shuuu diam" aku mengepitkan dua jariku keatas badan belalang.."hah..dapat!" kate aku..."botol..botol..cepat!!" syukri berlari ke dalam rumah..lalu membawa botol kosong..."eh..kau ni..cepat la tangkap..asek aku je" kata aku pada syukri...

Dalam Rumah malam,
aku sekeluarga baru lepas makan..abang epul memberi signal mata kepada kami untuk masuk kedalam bilik..aku dan syukri perlahan-lahan masuk kedalam bilik.."weh nak main ape ni?" kate syukri.."shuuuu...diam..tengok je" kate ku..dush..lampu tiba-tiba tertutup.."mak bukak la lampu tu bodo" kate syukri gelabah.."weh kita main kejar-kejar ok sape dapat tangkap orang dalam gelap die keluar bilik ni dulu" suasana gelap gelita..nak berjalan pun seram...huh..macam mana ni...aku hanya nampak bayang-bayang..huh apelagi kejar...ka bom!! "aduh" aku terlangar meja..naik senak dada aku..."epul!!! mengaji!!!" kedengaran ayah menjerit..lalu pintu dibuka...ayah membuka lampu bilik..sambil melihat sekeliling..syukri diatas katil..aku dibawah mesin jahit..epul? sibuk mengejar syukri..ayah menjegil mata lalu abangku membuka al-quran nya...

Dalam bilik tengah malam,
abang epul selesai membaca al-quran..kami yang duduk didepannya hanya diam kebosanan tidak berbuat apa-apa...tiba-tiba epul mengambil satu buku dari atas meja..lalu dia duduk kembali..kepalanya betul-betul berada dibawah tingkap...kami pula mengadap tingkap..
"ko nak tengok aku buat eksperimen?" kate epul.."buat eksperimen ape?" kate aku tertanya..
"cube korang tengok lua..kejap lagi hujan turun" kate epul dengan sombong..maka epul terkumat kamit membaca doa itu..aku dan syukri mendekati tingkap yang terbuka luas.."mana hujan tak ada pun" kata syukri..."alahai..tunggu kejap lagi turunlah tu.." kata epul lagi..aku ternampak sesuatu, sesuatu yang pelik sekali diluar sana..aku melihat syukri dan syukri mengalih pandangan kepada ku.."jom tido weh" kata syukri..tetapi matanya rancak melihat hantu tak ada kepala yang melilau di tepi rumahku...aku menarik syukri lalu masuk ke dalam toto..."tido weh tido" kami berdua menutup seluruh badan dan mata kami..diluar terdengar epul berkata "weh hujan dah turun ke? hah kan aku dah kate..terer tak aku?".."kau tengok lah sendiri" kate aku yang masih lagi didalam toto.."hah..hujan beb hujan...." kerana ketakutan kami malas melayan kerenah abangku yang sengal itu..kami tertido..

Dalam Ruang tamu pagi,
aku sedang menjamah nasi lemak yang mama masak, sesekali aku memandang syukri yang kelu sahaja dari tadi..lalu aku mendekatkan diri ke sisinya.."kau nampak tak apa yang aku nampak semalam?" dia menganguk..."jadi betol la ape yang kita nampak?.."dia menganguk...huhu "aku nak balik kl....mak lang..nak balik kl..." kate syukri...hatiku seram sejuk..kusangkakan hanya mimpi..rupanya kami berdua melihat hantu itu dengan mata sendiri...huh....tiba-tiba epul mencelah "korang kenapa semalam? masuk toto terus tido?"
kate epul.."ada hantu bodo...ko tak nampak ke semalam?" tanya aku, abang aku hanya terdiam...tahu kau takut hihihi

jadi pendek kate..itulah pengalaman aku yang paling real..melihat hantu bersama-sama dengan sepupu ku..jadi cerita inilah yang selalu diceritakan kembali sebagai kenangan yang merapatkan kami berdua..namun abang aku? masih tidak percaya dengan kata-kata kami...

3 comments:

  1. seram level geng bas sekolah

    ReplyDelete
  2. hahahaaha....aku bukan buat cte antu aku ngah cte pasai pengalaman aku lar..adoiyai hahaha

    ReplyDelete

Pages

Powered by Blogger.

Copyright © / IniNoorNazirahHani

Template by : Urang-kurai / powered by :blogger