Aku dan Langkawi 1

Semasa dilebuh raya pukul 1.30
Aku hanya duduk sambil menikmati perjalanan dan juga permandangan yang cantik. Meskipun hari semakin gelap namun perasaan masih lagi segar melihat kecantikkan hutan yang berada disekitar perjalanan. Apabila sudah masuk malam..tiba-tiba ayah membawa keretanya dengan perlahan..menyebabkan aku berasa sesuatu yang tak kena telah terjadi...melihat keadaan kereta disekeliling yang semakin membeku pergerakkannya membuatkanku jadi tak senang..tiba-tiba muncul seorang lelaki berjalan kaki..sambil itu ayah bertanya padanya “ada apa kat depan tu? Excident ke?” ayah melihat lelaki itu berjalan perlahan kepada ayah...”..”teruk...eksiden kepala putus...mayat tergelimpangan...abang tengoklah sendiri” kata lelaki itu membuatkan aku terpana menelan air liur..kami terdiam..lalu perlahan-lahan ayah keluar...ayah mahu pergi melihat keadaan yang terjadi

Semasa dilebuh raya pukul 4.30
Ayah memanaskan enjin keretanya..kami masih lagi dilebuh raya..kelihatan polis sudah pun pulang...jalan juga sudah di “clearkan”..aku yang tidur terjaga dari lamunan..hantu-hantu yang meriau dalam mimpiku membuat aku seram sejuk...ayah memulakan perjalanan..lalu kami terpaksa melalui tempat terjadinya kemalangan..apa yang dapat aku lihat..satu divider jalan yang penun dengan darah..dihujungnya masih ada lagi sisa daging mangsa...aku hanya mampu beristighfar sahaja...melihat sisi lain ternampak sebuah bas..separuh dari bas kelihatan hancur lebur....tempat duduk didalamnya terburai keluar...sesuatu yang tak bisa aku gambarkan...sebak hati ini melihatkan kemalangan yang berlaku cukup tragis sekali dapat dilihat darah berlumuran sana sini..dipinggir jalan kelihatan sisa isi perut bas yang berbaki sangat tragis sekali...hati menjadi sebak menangis sendirian bertapa besarnya kuasa Allah..dengan sepintas masa...dengan izinnya semua berlaku tanpa dapat kita tahu bila...

Sampai di Langkawi
Aku memanjatkan kesyukuran kerana selamat sampai ke Pulau Langkawi...kelihatan suasana redup...yang cukup membahagiakan...suasana yang hening dengan deruan angin menghempas tubuhku membuatkan aku menjadi semakin selesa...bersyukur kerana masih diberi peluang untuk merasa nikmatnya sekali lagi...bersyukur kerana masih bernafas dan masih bisa mengunakan panca indera yang diberi ini sekali lagi...peluh menitis..namun hatiku masih berbunga..bahagia...terima kasih kepadanya..kerana membenarkan aku berdiri dibumi sumpahan Mahsuri ini..bumi Langkawi...

1 comments:

Pages

Powered by Blogger.

Copyright © / IniNoorNazirahHani

Template by : Urang-kurai / powered by :blogger