Jika Hati Ini Bisa Berbicara Tidak Mungkin Kamu Sangup Mendengarnya

Sebab yang pertama
Jikalau hatiku terdetik benci dan tak puas hati, mungkin kamu lebih sangup memekakkan telinga dari mendengar kata-kata kesatku yang tak tahu bila bakal penghujungnya. Akan terhamburlah segala rahsia dan juga kejujuran yang tersangatlah nyata sehinggakan kamu tidak akan bisa menepisnya dengan apa pun cara dan alasannya.

Sebab yang kedua
Jikalau aku terjatuh cinta..atau menyimpan rasa..sudah tentulah terburai segala jiwa dan juga perasaan yang tidak bisa digambarkan kata-kata. Maka perasaan itu mungkin tidak mahu kamu dengar bahkan mengetahuinya. Ada juga yang bakal kecewa dan juga terluka jika mengetahui isi hati ku yang sememangnya adalah satu hakikat sebenar .

Sebab yang ketiga
Jikalau hatiku berbicara.. segala keikhlasan jiwa terserlahlah , maka tidak mungkinlah ada yang berani mendampingiku ekoran kata hatiku yang umpama “laser” ini menembak jantungmu bertalu-talu lalu menjauhkan aku dari semua rakan dan buah hatiku. Mungkin juga kamu bakal tahu sejauh mana ketulusan hatiku ketika berdampingi dirimu.

Sebab yang keempat
Jikalau hatiku berkata maka ia bakal meluahkan segala niat yang terkandung dek badan, maka tiadalah lagi rahsia yang bisa dapat disimpan..meskipun hanya untuk berangan-angan..atau untuk memasang impian. Maka tiadalah keazaman yang terbit kerana bakal dibahan kawan-kawan. Maka segala yang dilakukan bakal menjadi yang terbaik kerana tidak sangup direndahkan.

Sebab yang kelima
Jikalau hati ini berbicara maka terbongkarlah segala kedengkian dan kecemburuan meskipun ia hanyalah rencah dalam kehidupan. Tiada lagi kemaafan akibat dari keegoan yang membekukan fikiran yang dapat didengari sesiapa sahaja. Jatuhlah empayar diri yang dibina penuh kemegahan kerana tersebar segala kelemahan dan juga kekurangan yang selama ini disimpan.

Maka,
Kerana itulah, Allah menciptakan dua ruang untuk manusia berbicara. Satunya bicara hati yang hanya kita sahaja ketahui. Kedua bicara komunikasi yang bisa diluahkan secara terang-terangan. Maka bersyukurlah kerana kita masih bisa menyimpan kata-kata hati kita. Bayangkan jika ianya bisa didengari...apakah yang bakal terjadi...amat menakutkan..maka bersyukurlah atas nikmat ini..amin.

3 comments:

  1. Jika hatimu bisa berbicara, maukah ia berbicara dengan hati ku?s

    ReplyDelete
  2. but i know wat ur heart is saying to me syg..
    my heart says 'I love u too'..

    ReplyDelete

Pages

Powered by Blogger.

Copyright © / IniNoorNazirahHani

Template by : Urang-kurai / powered by :blogger